Onlangs zag ik een filmpje op tv over enkele interviewers op straat die enkele passages uit de Koran voorlazen aan willekeurige voorbijgangers. Natuurlijk waren het geselecteerde passages met shockerende stellingen. De voorbijgangers reageerden dan ook zonder uitzondering afkerig en je zag ze denken; zie je nu wel….

Na het horen van de reacties ging het kaft van het boek er af en het bleek niet de Koran maar de Bijbel te zijn. De verontwaardiging was groot.

Ik vond het een summum van het doorprikken van vooroordelen.

Eerder zag ik het interview van de Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst bij Pauw over het boek ‘Bloedboek waarin hij de Bijbel vergelijkt met Mein Kampf van een zeker A.H. te B. Daar had ik toch wel even stevig moeite mee. Het is hoe dan ook niet moeilijk om gruwelijke passages te vinden, maar dan wel in het ´oude testament´ daar valt niets tegen in te brengen, bagatelliseren moet je dan ook niet doen.

Wel is het belangrijk om het in de, o zo vaak vergetende, context te plaatsen. Maar zelfs dan nog zie ik maar weinig een God van Liefde. Die komt pas met de geboorte van Christus De god der wrake wordt de laan uit gestuurd en de God van liefde verschijnt. Men had het er knap moeilijk mee, zelfs zijn volgelingen hingen nog aan de oude wetten. Logisch natuurlijk in die tijd. Maar dat daargelaten mag wat mij betreft: de bijbel doormidden, het oude testament er uit. Die plaatsen we dan in het rijtje van de mythologieën.

Als je in de koran gaat zoeken naar omschreven geweld dan is dat echt zoeken naar een speld in de hooiberg. Nee ik heb niet de gehele koran gelezen. Als je even googelt zie je wel een hoop insinuaties en als je de bijbehorende passage uit een van de Sura’s leest staat er iets wazigs bijvoorbeeld dat ongelovigen gestraft worden. Maar niet hoe, wanneer en door wie. Kortom die koran valt best wel mee. Daarmee is niet gezegd dat de Islam geweldloos is, integendeel, andere islamitische literatuur is wel mensonvriendelijk, maar dat kun je de koran niet kwalijk nemen. Het is toch de menselijke interpretatie die de letter tot een niet bedoeld leven leidt.

Als we nu eens afspreken dat we naar de overeenkomsten gaan kijken tussen de wereldreligies en niet meer naar verschillen. Dan hebben we allemaal een beetje gelijk, dat is toch mooi?

 
 Raam van Toorop in de St Jozefkerk, Nijmegen