Lam Gods                                                                                         maart 2012

Onlangs zag ik op de website van Historiek dat het veelluik van de gebroeders van Eijk in 100 miljard pixels te zien valt (link). Dat maakt me nieuwsgierig want dit veelluik heb ik alweer vele jaren geleden bekeken in Gent. Het fascineerde om meerdere redenen, het is een revolutionair schilderij omdat een aangepaste soort olieverf  werd gebruikt die door tal van Vlaamse schilders is overgenomen. Het tafereel is natuurlijk van ongekende schoonheid en omvat het christelijke (mn het roomse) geloof  in een notendop. Bovendien bevat het zoveel details dat je er uren naar kunt kijken en telkens weer wat nieuws ziet. De vele planten en de prachtige sieraden, ook de bekleding van de troon en telkens zie je weer een ander detail. Kijk eens naar de schuldige blik van Eva (zelfs de schaamharen zijn te tellen) en de onschuldige blik van Maria.

 

Met het Lam Gods wordt Christus uitgebeeld; geen leeuw als symbool van kracht, maar een kwetsbaar lam dat aanbeden wordt. Welke kerkvorst zou zich zo kwetsbaar op durven te stellen? Ik ken er geen! De meesten stellen zich op als een leeuw en als je ernaar wijst bijten ze je vinger eraf.

Ik ben geen kunstkenner, maar dat hoef je niet te zijn om ervan te genieten. Persoonlijk vind ik het veel mooier dan de Nachtwacht met diens wapengekletter, en ook mooier dan de Mona Lisa met die unieke glimlach van een lelijke vrouw.

Maar eerlijk gezegd, als de gebroeders van Eijk later hadden geleefd, hadden ze waarschijnlijk ook wel geld willen verdienen aan glimlachen en hellebaarden.

 

Dwaal eens door het schilderij en deel je ervaring